undress the nation

Trinny and Susanna på Kanal 5 kl 11.55. Kan inte bli bättre. Idag ska dom fixa till jobbkläder. Eftersom jag precis klämt i mig 35 sidor symbolisk interaktionism har jag svårt att hålla stratifieringstankarna i styr...

Dom är i mataffärer där alla har oranga, mönstrade, fula uniformer på sig. Personal i affärer är utbytbara. Dom ska i inga situationer kunna misstolkas för att vara individer. Jag vet ju hur viktigt det kändes att sminka sig och gärna ha fyra-fem halsband på sig när man tvingades bära den där gröna seveneleven t-shirten, för att motarbeta det där. (Lustigt också att det som fick just detta företags ledning att vilja byta uniform för sina anställda var hänvisningen till att de stackars kvinnorna i butikerna inte fick lova att känna sig kvinnliga och sexiga)

Dom pratar med kvinnor som arbetar inom manliga yrken; poliser och väktare. Plötsligt blir det tydligt hur sammankopplat auktoritet är med det manliga; raka. Här kan man naturligtvis inte stövla in hur som helst och förändra uniformer, som i butiker, men även om man kunde det skulle det bli svårt att få till en kvinnlig outfit (kvinnlig -som i bekväm för en kvinna att bära, inte som i sexig) utan att behöva ge avkall på den auktoritära utstrålningen. Sannerligen krångligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0