faran med att plugga sociologi

jag är inne i ett bokrace och en massa sociologi far dessutom genom mitt huvud. huvudet tror att det kan använda all kunskap till att göra det lättare att leva. men det blir svårare.

ju mer man förstår desto svårare blir det. mitt liv handlar inte om rätt utan om känsla. om jag pluggar och funderar, klurar, filosoferar och läser ännu fler böcker, kommer jag lära mig mer och hitta fler fel med min roll i det här samhället.

om mitt huvud kräver att alla bra känslor i magen ska komma från något som är rätt måste jag först utvärdera ALLT jag ser innan jag låter det ge mig en känsla. då är risken stor att känslan inte längre är en känsla utan logik. logik kan inte hjärtat leva på.

nuvarande hantering av denna paradox: jag försöker öka intaget av information, från allt och alla. speciellt i textform. min förhoppning är att jag ska bli mindre intresserad och på så sätt lura hjärnans önskan om att kunskap ska göra mig klokare. jag inser att detta kan ge motsatt effekt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0